Cart
Reflecteren met Lego® Serious Play®

Voor de opleiding lopen jongeren stage of ze zijn samen met anderen actief binnen een activiteit of project geweest.
Ervaring opdoen in de stage of binnen het samenwerken met anderen, is erg leerzaam. Er ontstaan situaties waarin jongeren worden verrast, verwondert, waar grote stappen worden gemaakt en successen worden geboekt of misschien liep het niet zoals gehoopt en verliep de communicatie stroef, werd er niet gehandeld zoals men eigenlijk zelf had gehoopt bij een ervaring.
Door te reflecteren kunnen verbindingen worden gelegd tussen wat er is gezien, ervaren, gedacht en gedaan. Hierdoor komen er nieuwe inzichten; er wordt geleerd hoe het de volgende keer anders aangepakt kan worden.
Bij reflectie wordt gekeken naar de rol van iemand in een situatie, hoe daarmee is omgegaan en wat dat beïnvloedde.

Samen met elkaar blik je terug op een ervaring. Dit kan bijvoorbeeld een project zijn, een ervaring in het beroepsmatig handelen, stage of andere vormen waarop je terugblikt op wat je hebt gezien, ervaren, gedacht en gedaan.
Door met bouwstenen vorm te geven aan deze ervaring wordt de situatie op een gestructureerde manier visueel, leg je verbindingen, waarbij je gemakkelijker uitleg kunt geven aan wat jouw rol was, wat je beïnvloedde, welke gevoelens, gedachten en gedrag daar onderdeel van waren.
Vervolgens scheppen we diepgang in het leren door middel van de inzet van verschillende tools om het onbewuste bewust te maken. Dit door een vragenronde, inzichtenronde en ideeënronde.
Vanuit de opgedane inzichten ontstaan er nieuwe ontwikkeldoelen waarmee je aan de slag kunt gaan in een volgende situatie.
Uitkomsten |
|
Beschrijving | Je leert door middel van Lego ® Serious Play ® reflecteren op het proces van een ervaring en jouw handelen, gedrag, gevoel en houding daarin zodat je vanuit opgedane inzichten nieuwe ontwikkeldoelen met acties opschrijft voor jouw persoonlijke vervolgstappen voor een volgende situatie. Je geeft beeld aan jouw leerproces en inzichten. De workshop start met een inleiding over de inzet van Lego® Serious Play®. Wat is het? Waarom is het zo effectief? Wat gaan we doen in de workshop met de bouwstenen. We starten met bouwen in de warming up. Daarna bouwen we een situatie, dilemma of ervaring na vanuit het project, de stage/BPV of binnen de samenwerking. We bespreken de bouwwerken. Met elkaar kiezen we een aantal situaties die verder worden uitgediept en op wordt door gebouwd. Als de vragen- en verhelderronde is geweest, starten we met het verder bouwen aan oplossingen en ideeën voor de ingebrachte vragen. De reflectie met bouwstenen wordt aangevulde met bestaande modellen en theorieën binnen reflectie, zoals bijvoorbeeld de zes denkhoeden van Bono. Afhankelijk van de grootte van de groep staan er op het einde van de workshop meerdere bouwwerken waarop is gereflecteerd. Deelnemers hebben daarbij inzichten opgedaan over zichzelf, op de ingebrachte situatie met voor een volgende keer nieuwe mogelijkheden en ideeën voor handelen, houding en gedrag. We sluiten af met het terugblikken op het reflecteren en de workshop. We bouwen het laatste werk die de persoonlijke ontwikkeldoelen met acties verbeeldt op de vraag: "Wat ga ik nu concreet anders doen en hoe? |
Duur | 3 uur. |
Locatie | Op locatie in een lokaal/ruimte in of buiten de school of organisatie. |
Geschikt voor |
|
Resultaten |
|

> Een andere manier van reflecteren.
> Bewustwording en zelfkennis vergroten.
> (Inter)actieve betrokkenheid van iedere deelnemer.
> Bouwstenen als visueel communicatiemiddel om (elkaars) gedachten, ideeën, ervaringen zichtbaar te maken.
> Een ervaring letterlijk en figuurlijk van verschillende kanten bekijken.
> Krachtig beeldend instrument om het effect van leerprocessen en veranderprocessen (sterk) te vergroten.