Reflecteren met het gedragslandschap

image

Voor de opleiding lopen jongeren stage of ze zijn samen met anderen actief binnen een activiteit of project geweest. 

Ervaring opdoen binnen het samenwerken met anderen, is erg leerzaam. 

Er ontstaan situaties waarin jongeren ontdekken, stappen zetten, succes boeken maar ook ervaren wanneer het minder goed ging. 

Door te reflecteren kunnen verbindingen worden gelegd tussen wat er gezien, ervaren, gedacht en gedaan is. Hierdoor komen er nieuwe inzichten; er wordt geleerd hoe het de volgende keer anders aangepakt kan worden. 

Bij reflectie wordt gekeken naar de rol van iemand in een situatie, hoe daarmee is omgegaan en wat dat beïnvloedde.

In dit programma bekijken we het handelen in die situatie. Vanuit het gedragslandschap wordt helder hoe de communicatie was, welk gedrag zichtbaar was voor de ander. Wat is gedrag eigenlijk, welke talenten horen daarbij maar ook hoe kijken anderen naar dit gedrag. 

 

Een wereld openen voor de persoon [kwalificatie]

Een persoon openen voor de wereld [persoonsvorming]

Personen openen voor elkaar [socialisatie]

G. Biesta 

image

image

Op de visuele vloermat "Wijde Wereld" met het gedrag in kaart bekijken we de situaties die door deelnemers worden ingebracht. Eerst vanuit de eigen gedragsstijl en daarna stappen we over de brug naar andere gedragsstijlen om te kijken hoe we in een volgende situatie de aansluiting beter kunnen vinden. 

Door met elkaar in dialoog te gaan doen deelnemers nieuwe inzichten op, over zichzelf en de ander. Dat zorgt ervoor dat er een beter onderling begrip is maar ook in het samenwerken met anderen, buiten de groep ontstaat. 

Met de Wijde Wereld als gedragslandschap wordt deelnemers een positieve en interactieve omgeving geboden waarin ze kunnen leren en zich bewust worden van hun handelen.

Een makkelijk en tot de verbeelding sprekend instrument met metaforen, zorgvuldig gekozen woorden, symbolen en namen voor de steden, rivieren, zeeën en bergen die van alles vertellen over de verschillen in gedrag met hier en daar een knipoog.

Uitkomsten
  • Deelnemer weet wat gedragsstijlen zijn.

  • Deelnemer begrijpt gedrag en talent passende bij de verschillende gedragsstijlen.

  • Deelnemer kent de verschillende manieren van communiceren die bij de gedragsstijlen passen.

  • Deelnemer begrijpt hoe (de eigen) perceptie werkt en leert vanuit verschillende kanten naar gedrag en situaties te kijken.

  • Deelnemer weet wat aannames zijn, wat de functie daarvan is en leert hoe hier op een andere manier naar te kijken en gedrag hierin aan te passen.

  • Deelnemer begrijpt welke valkuilen bij de gedragsstijlen horen.

  • Deelnemer past de dialoog toe en leert over de eigen 'hokjes' en grenzen te kijken.

Beschrijving

De workshop start met een uitleg over het gedragslandschap de 'Wijde Wereld".

Na een aantal opdrachten waarbij deelnemers hun eigen gedragsstijl onderzoeken en inzichten opdoen over de andere gedragsstijlen, nemen we plaats op de grote landschapskaart in de ruimte waarop kenmerken van de stijlen en gedrag zijn vormgegeven.

Deelnemers brengen een situatie, ervaring of dilemma in die zij hebben opgedaan tijdens de stage, BPV of binnen een project in de samenwerking. Met de inzet van het gedragslandschap reflecteren we op deze situatie met elkaar in groepjes. We bevragen de situatie en kijken daarbij vanuit verschillende perspectieven en gedragsstijlen naar de inbreng.

In gesprek met elkaar en gerichte vragen over de situatie verkennen we inzichten voor de inbrenger.

Hierbij doen ze kennis op over gedrag en communiceren, leren ze zichzelf (beter) begrijpen én de ander.

Duur3 uur
LocatieOp locatie in een ruimte binnen of buiten de school of organisatie.
Geschikt voor
  • Voortgezet onderwijs, Mbo en HBO studenten
  • Loopbaan en Oriëntatie Begeleiding
  • Studieloopbaanbegeleiding of mentorschap
  • Burgerschap/ Brede vorming
  • Intervisie/BPV/LOB/Stage/SLB
  • Projecten
  • Samenwerkingen
  • Afsluitende activiteit
ResultatenReflectie op eigen gedrag en communicatie waarbij inzichten, ideeën en oplossingen worden opgedaan.

image

image

Jezelf en anderen begrijpen.

> Gedragsstijlen van jezelf en de ander.

Positieve, interactieve en veilige leeromgeving.

> Toegankelijke manier bespreekbaar maken van gedrag van jezelf en anderen in dialoog.

> Brengt letterlijk het leren in beweging.

> Onderlinge verbinding.

> Doet recht aan de uniciteit en authenticiteit van mensen.

Wil jij ook…

Eens op een andere manier reflecteren met deelnemers?

Meer onderlinge verbinding en begrip voor elkaar door dialoog?

Reflecteren op gedrag met deelnemers op een interactieve en positieve manier?