Mapping your future

image

Hoe mooi en doeltreffend zou het zijn als jongeren weten waar hun kracht ligt, wat hun talenten zijn én hoe en waar ze het best tot hun recht komen. 

Weten wat werken zinvol maakt en ontdekken wat voldoening geeft. 

Vaak hebben jongeren wel een aardig beeld van wie ze zijn maar als ze weten hoe ze zijn kunnen ze doelgerichte stappen zetten voor een studie en/of baan die bij hun past, zodat ze iedere dag met plezier aan het werk gaan en weten waarvoor ze het doen. 

Weet jij antwoorden op persoonlijke vragen, als; Wat boeit mij en waar houd ik mij graag mee bezig? Of wat brengt mij er toe iets te gaan doen? En waardoor blijft het leuk? Welke resultaten wil ik bereiken en welke vaardigheden zet ik daarbij graag van nature in en waar ben ik goed in? 

Tijd om jongeren op deze manier in kaart te brengen en op de kaart te zetten, zodat ze bewuste stappen zetten voor de toekomst. En docenten, leerkrachten begeleiders kunnen uiteraard ook meedoen. 

image

image

 

Met de inzet van verschillende bewezen tools en werkvormen worden persoonlijke eigenschappen zichtbaar in een uniek kompas.

Deelnemers kijken naar wat ze in het verleden met plezier en voldoening hebben gedaan en beschrijven deze activiteiten aan de hand van vragen. Na een gesprek hierover volgt een analyse zodat het motivatie-dna zichtbaar wordt. Dit vormt de inhoud van het persoonlijke en unieke kompas. 

Deelnemers weten dan waar hun kracht ligt, welke talenten ze bij voorkeur gebruiken en wat werken voor hen zinvol maakt. Ze ontdekken wat hun voldoening geeft.

Met deze uitkomsten noteren ze ontwikkeldoelen in het actieplan waarmee ze de komende periode aan de slag gaan.

Uitkomsten
  • Deelnemer weet wat zijn drijfveren zijn, welke vaardigheden en onderwerpen hij als voorkeur heeft en onder welke werkomstandigheden en werkverhouding hij het best tot zijn recht komt.
  • Deelnemer kan dit bondig presenteren of over vertellen.
  • Deelnemer weet hoe hij stappen kan zetten om vorm te geven aan de toekomst.
Beschrijving

Het persoonlijke kompas bestaat uit:

  1. Motiverende onderwerpen: de onderwerpen die je boeien en waar je je graag mee bezighoudt.
  2. Motiverende omstandigheden: de omstandigheden waaronder je optimaal functioneert. Bijvoorbeeld wat brengt je er toe om iets te gaan doen, waardoor blijft het leuk als je ermee bezig bent, en welk resultaat wil je bereiken? Maar ook: hoe prettig is het voor je als iemand anders zegt dat je iets goed hebt gedaan, wil je graag weten wat er van je verwacht wordt, hoe kijk je tegen spelregels aan (houd je ervan of ben je liever heel vrij bezig) en is het belangrijk voor je om in een gezellige, in een creatieve of in een ondernemende omgeving bezig te zijn?
  3. Gemotiveerde vaardigheden: dat is wat je graag doet en daardoor waarschijnlijk ook vaak en goed doet. Vind je het leuk om iets te maken, iets te bedenken, iets te onderzoeken, iets te organiseren, met mensen over dingen te praten? Die dingen blijken uit je activiteiten.
  4. Motiverende werkverhouding: welke plaats neem je van nature in als je met anderen iets aan het doen bent? Hoe sta je tegenover andere studenten of scholieren, leraren en ouders? En tegenover een leidinggevende?
  5. Centrale drijfveren: datgene dat je bewust of onbewust telkens weer wilt bereiken, het centrale element dat iets leuk maakt voor je.
  6. Mapping your future: Welke stappen wil je zetten voor de komende periode om jouw toekomst bewust vorm te geven? Deze zet je in jouw actieplan.
Duur4 x 2 lesuren of 2 x een dagdeel van 4 uur.
LocatieOp locatie in een lokaal/ruimte.
Geschikt voor
  • Voortgezet onderwijs, MBO en HBO studenten.
  • Loopbaan en Oriëntatie Begeleiding.
  • Studieloopbaanbegeleiding of mentorschap.
  • Burgerschap/ Brede vorming.
  • Studiekeuze, beroepskeuze.
  • Deelnemers die willen stoppen met de opleiding (of school) en/of willen weten welke stage of beroepen (er binnen de opleiding) het best bij hen past.
Resultaten
  • Inzicht in hoe je bent.
  • Begrijpen hoe en waar je het best tot je recht komt.
  • Pitch van de uitkomsten vanuit het persoonlijke kompas.
  • Stappenplan met doelen en acties.

image

image

> Weten wat je motiveert en boeit.

> Ontdekken hoe je bent.

> Inzicht in hoe je het best tot je recht komt.

> Kwaliteiten en talenten zichtbaar.

> Jezelf in kaart brengen en op de kaart zetten.

> Bewuste stappen zetten voor de toekomst.


Wil je ook weten wat jouw deelnemers drijft en motiveert?

Wil je deelnemers meer plezier laten ervaren in wat ze doen?

Wil je deelnemers bewuste keuzes laten maken voor hun toekomst?