Cart
Gedrag in kaart

Welk gedrag laat iemand zien? Op school, in de klas, op stage of binnen de samenwerking van opdrachten en projecten? Wat is dat eigenlijk gedrag en welke talenten horen daarbij? En hoe kijk jij naar het gedrag van anderen in de wereld om je heen?
In deze workshop krijgen deelnemers belangrijke inzichten over gedrag en communicatie. Inzichten over hun eigen gedragsstijl en dat van anderen in de Wijde Wereld waarbij ze in dialoog met de ander nieuwe ontdekkingen doen.
Met de Wijde Wereld als gedragslandschap wordt deelnemers een positieve en interactieve omgeving geboden waarin ze kunnen leren.

Een makkelijk en tot de verbeelding sprekend instrument met metaforen, zorgvuldig gekozen woorden, symbolen en namen voor de steden, rivieren, zeeën en bergen die van alles vertellen over de verschillen in gedrag met hier en daar een knipoog.
Door de inzet van deze visuele vloermat met daar onderliggend het DISC model worden deelnemers letterlijk in beweging gebracht. De gedragsstijl wordt zichtbaar en op een toegankelijke manier bespreekbaar gemaakt met elkaar. Deze dialoog leidt tot een begripvolle wereld en zorgt voor meer verbinding.
De Wijde Wereld prikkelt de fantasie en biedt een veilige leeromgeving waarin deelnemers zich kunnen ontwikkelen in hun sociale vaardigheden, het empathisch vermogen, het nemen van verantwoordelijkheid, samenwerken en andere relevantie actuele thema's rondom persoonlijke ontwikkeling en Burgerschap. Waarbij altijd centraal staat: er is geen goed of fout in de Wijde Wereld en er is plek voor iedereen.
Uitkomsten |
|
Beschrijving | We starten met een kennismaking, check in en de speelregels. Na de start met een bondige uitleg over gedrag en communicatie, perceptie en aannames nemen we plaats op de vloermat. De verschillende gedragsstijlen worden toegelicht en uitgelegd waarna de deelnemers zelf op ontdekkingsreis gaan. Het gedragslandschap nodigt uit om op onderzoek te gaan naar het eigen gedrag en vervolgens, over de grenzen van de hokjes, letterlijk in de wereld van de ander te stappen. We verdiepen ons in 'de goede dag gedrag' en 'de slechte dag gedrag' van de gedragsstijlen en welke valkuilen iedere gedragsstijl heeft. Ook bekijken we hoe anderen naar deze gedragsstijl kunnen kijken. We ronden af met de vraag welk talent de deelnemer voor de komende periode verder wil onderzoeken en/of ontwikkelen, bijvoorbeeld in de stage of binnen de samenwerking in projecten. We ronden af met de checkout en een afsluiting.
* Ook is er het Talentenkompas, deze is uitgebreider: Deelnemers vullen indien gewenst een vragenlijst in. De persoonlijke landkaart met uitkomsten voor de voorkeur van het DISC gedragsprofiel worden gedeeld met de deelnemers tijdens de workshop. De namen van de steden, rivieren, bergen en zeeën op de persoonlijke landkaart vertellen van alles over hoe de deelnemer zich gedraagt, wat de voornaamste valkuilen zijn en hoe anderen dit gedrag kunnen ervaren. Deelnemers krijgen een persoonlijke video te zien waarin ze mee op reis worden genomen door hun eigen persoonlijke kaart. De routebeschrijving biedt verdere verdieping. In dit rapport staat een persoonlijke toelichting en krijgen deelnemers handige omgangs- en communicatietips. |
Duur | 3 tot 4 uur. |
Locatie | Op locatie in een ruimte binnen of buiten de school of organisatie. |
Geschikt voor |
|
Resultaten | Deelnemer weet wat de eigen voorkeur in gedragsstijl is, heeft inzicht in andere gedragsstijlen en weet hoe vanuit dialoog de beste aansluiting in communicatie te vinden met anderen. |

> Jezelf en anderen begrijpen.
> Positieve, interactieve en veilige leeromgeving.
> Visuele vloermat met gedragslandschap.
> Toegankelijke manier bespreekbaar maken van gedrag.
> Brengt letterlijk het leren in beweging.
> Focust op gedragsstijl, niet op persoonlijkheid.
> Doet recht aan de uniciteit en authenticiteit van mensen.