Cart
Creatief Denken

Als je creatief kunt denken heb je een enorme voorsprong. De vaardigheid om creatief te kunnen denken wordt ook wel één van de 21st Skills genoemd. We hebben steeds meer creativiteit nodig om, om te kunnen gaan met veranderingen.
Creatief Denken is momenteel één van de allerbelangrijkste dingen die mensen nodig hebben en zouden 'moeten' leren. We leven in een tijd, dat er ongelooflijk veel mogelijk is en er ongelooflijk veel gerealiseerd kan worden.
Met de vraag; wat we dan gaan realiseren, loop je vaak al direct tegen de beperktheid van je denken aan. Want om die vraag te kunnen beantwoorden heb je creativiteit nodig en moet je creatief kunnen denken. En juist dat vinden we vaak nog knap lastig.
Door creatief denken kun je je hersenen stimuleren tot buitengewone prestaties. Als je een oplossing zoekt voor een probleem kom je vaak met de voor de hand liggende oplossingen. Door je creativiteit te stimuleren kun je patronen doorbreken en wordt de keuzeruimte veel groter. Er is meer mogelijk dan je denkt.
Er zijn wel meer dan 100 creatieve denktechnieken om briljante ideeën en oplossingen te bedenken. In deze workshop ontdekken deelnemers wat creatief denken is, welke vaardigheden dat vraagt, welke technieken er zoal zijn en gaan we aan de slag met een mix van verschillende creatieve denktechnieken, waaronder design thinking.
Creatief Denken is een methode (technieken in denken), die iedereen kan leren. Het is gereedschap, waarmee je je creativiteit kunt ontwikkelen en je hersenen kunt trainen om op een andere manier na te denken dan je gewend bent. Dat kost energie en tijd en resulteert uiteindelijk in een onbetaalbaar resultaat of dé oplossing.
Wie creatief kan denken heeft goud in handen.

In deze workshop ontdekken deelnemers wat creativiteit en creatief denken is en de toegevoegde waarde daarvan. Niet alleen voor de deelnemer zelf ook voor het toekomstig beroep.
Na de 'setting the scene' starten we met de uitleg en theorie over creativiteit en creatief denken.
Na een warming voor de hersenen gaan we aan de slag met de vraagstelling waaraan we verder gaan werken tijdens de workshop.
We verdiepen ons verder in de doelgroep voor wie we het probleem gaan oplossen of kansen willen genereren. Dit doen we door het maken van een empathymap.
Er worden verschillende creatieve denktechnieken ingezet om uiteindelijk na het stellen van nieuwsgierige vragen en de ideeënselectie het idee verder vorm te geven. Bijvoorbeeld in een tekening, bouwwerk, infographic etc. Iedere groep vertelt over het idee en prototype aan de anderen.
De prototypes rouleren vervolgens in de groepen zodat andere groepen het idee kunnen testen en voorzien van aanvullende ideeën en feed forward vragen.
We blikken terug op de workshop, de leeruitkomsten en wat de persoonlijke en professionele waarde kan zijn voor de toekomst.
Na de evaluatie ronden we af.
Uitkomsten |
|
Beschrijving | Een Creatief Denken workshop waarin deelnemers door de inzet van technieken op zoek gaan naar de meest briljante en originele oplossing voor een vraagstuk, onderbouwt met theorie, praktische tools en feedforward.
|
Duur | 3 uur. |
Locatie | Op locatie in een lokaal/ruimte binnen of buiten de school of organisatie. |
Geschikt voor |
|
Resultaten | Deelnemers hebben vanuit een vraag of probleem verschillende creatieve denktechnieken ingezet om te komen tot een verfrissend nieuw en origineel idee of oplossing. |

> Leren houden van problemen en uitdagingen.
> Creatieve (denk)vaardigheden ontwikkelen.
> Creatieve denktechnieken in kunnen zetten voor nu en de toekomst om tot ideeën en oplossingen te komen.
> Creatieve mindset ontwikkelen.
> Hoge dosis energie, confetti en inzichten.
> Waardevolle toevoeging voor iedere opleiding.